Najlošiji savjet svima koji traže posao čuje se gotovo na svakom koraku, često smo ga puno puta čuli od stručnjaka za zapošljavanje - a to je savjet da na razgovorima za posao "samo budete svoji!"
Čak i u kombinaciji s pripremom, koju će većina kandidata obaviti vrlo površno, to je vrlo nedorečen savjet, a njegova površna primjena stvara više štete nego koristi kandidatima.
"Budi svoj" je loš savjet iz barem ova 3 razloga:
  • dovodi do percepcije da je dovoljno samo doći na razgovor za posao i da je to najbolji pristup s kojim ćete dobiti posao,
  • savjet "budi svoj" neće utjecati na smanjenje doživljaja stresa koji će kandidati osjetiti na razgovoru za posao jer "biti svoj" neće pomoći kod niske samosvijesti i niskog samopouzdanja,
  • ignorira edukacijsku i razvojnu komponentu - smanjuje potrebu da kandidati razvijaju znanja, vještine i samosvijest o tome kako se učinkovitije predstaviti na razgovoru; fokus procjene niste Vi kao osoba koja ima sposobnosti obavljati bilo koji radni zadatak, već vaša znanje, vještine, vrline, mane - koje treba znati prepoznati kod sebe, kod posla za koji ste se prijavili i znati ih prezentirati i objasniti na učinkovit način
To je u osnovi dobar savjet ako se odnosi na zavaravanje i upravljanje dojmom kojem kandidati teže kako bi se pokazali boljima, ali ne na način na koji se komunicira prema kandidatima za posao. Jasno je da nije preporuka zavaravati sebe ili poslodavca tijekom razgovora, pretpostavljamo da se savjet "budi svoj" najviše koristi u tom smislu, ali je i dalje površan ako se ne objasni njegova suština - nije dovoljno "biti svoj" već je potrebno biti "najbolja verzija sebe", a to su 2 jako različita pristupa.
U čemu je problem s "biti svoj"?
Problem je što smatrati da možete "biti svoji" na niti jedan način neće pomoći u učinkovitoj komunikaciji svojih vještina, razmišljanja, vrlina, vrijednosti, načina donošenja odluka, motivacije tijekom razgovora za posao. Većina ljudi pod "biti svoj" smatra da je dovoljno pojaviti se na razgovoru i prirodno odgovarati na sva pitanja/situacije - što smo provjerili na više od 50 održanih radionica u zadnje 4 godine i na gotovo 300 intervjua s kandidatima. Problem je što naši prirodni instinkti (urođeno ponašanje ili "biti svoj") nisu uopće relevantni za poslovne situacije kakva je predstavljanje na razgovoru za posao. Problem je kada se oslanjate na urođeno ponašanje u NOVOJ situaciji o kojoj ne znate puno, kao što je za puno kandidata suočavanje s razgovorima za posao - tada je iznimno teško ostaviti dobar dojam i kvalitetno se predstaviti.
Primjer razgovora za posao i što znači "biti svoj" - situacija: predstavljanje na razgovoru za posao, najčešće je to početak samog intervjua.
Intervjuer: Molimo predstavite se i recite zašto želite raditi ovaj posao.
Kandidat (m/ž) prema urođenom "biti svoj" predstavljanju:
Ja sam Mario Kraljević, rođen sam 1986. u Varaždinu, gdje sam pohađao osnovnu školu "Grigor Vitez" koju sam završio s odličnim uspjehom u svim razredima (osmjeh). Potom sam upisao II. gimnaziju koju sam završio 2005. godine. Nakon toga dolazim u Zagreb na studij arhitekture koji sam završio 2011. godine. Prvi posao dobio sam u Osijeku u Zavodu za graditeljstvo na kojem sam proveo sljedeće 4 godine. Potom sam...
Što je loše u ovom predstavljanju? Pa osoba je "samo svoja"... Problem je što na razgovoru za posao imamo vrlo ograničeno vrijeme u kojem trebamo ostaviti određen dojam, a to znači da nije dovoljno "samo biti svoj", već je potrebno i nužno biti "najbolja verzija sebe". Najbolja verzija sebe se neće demonstrirati dosadnim navođenjem činjenica, iako je to urođeno predstavljanje, tako se uobičajeno predstavljamo u nekoj neformalnoj situaciji: tko smo, gdje smo rođeni, koliko smo stari, gdje smo išli u školu, koji sladoled volimo... Na razgovoru za posao nikoga ne zanima gdje ste išli u vrtić i osnovnu školu. Niz intervju situacija "pati" od istog problema - kandidati se predstavljaju onako kako oni misle da treba, a nitko ih nije naučio da to nije dovoljno dobro za učinkovito predstavljanje. Učinkovito predstavljanje znači povezati vlastite snage i zahtjeve radnog mjesta. Kako se treba predstaviti: s punim razumijevanjem ŠTO poslodavac traži na tom radnom mjestu, navesti koje znanja i vještine imate za taj posao, što vas motivira u tom poslu te prikupiti informacije od strane osobe koja vas intervjuira kako biste bolje razumjeli zahtjeve i očekivanja na poslu. Svrha intervjua je kvalitetna razmjena informacija u kontekstu teme intervjua, a to je:
  • procjena kandidata od strane tvrtke prema relevatnim obilježjima povezanim s uspjehom na radnom mjestu i
  • procjena tvrtke i opisa posla od strane kandidata (da, i vi procjenjujete želite li taj posao).
Kako "biti svoj" i ostaviti odličan dojam na razgovoru za posao?
"Budi svoj" je dodatno puno kompleksnija tema nego što ju doživljava prosječan kandidat. Bilo bi bolje možda reći "upoznaj sebe i svoje vještine" i onda ih nauči verbalizirati i objasniti. Puno kandidata za posao doživljava razgovor za posao stresnim i "ide im na živce" jer se na razgovoru susreću s pitanjima koja sami sebi rijetko postavljaju:
"Tko ste vi, u čemu ste dobri, što želite raditi, kada ste pokazali neke vještine bitne za ovaj posao, što vas motivira, što volite, u čemu ste loši...? To su pitanja koja itekako izbjegavamo u svakodnevnom životu i rijetko posvećujemo pažnju kvalitetnom razumijevanju tih pitanja i odgovora (čast iznimkama).
Cijele industrije savjetnika i coach-eva su nastale na temelju toga što čovjeku nije urođeno propitivati sebe. To dodatno stavlja još snažniji utjecaj na savjet "budi svoj" i što on sugerira kandidatima te ga je potrebno oprezno komunicirati.
Najbolji primjer dosljednosti vlastite pojave na tržištu rada i kako dobro demonstrirati da ste "svoji" je aplicirati tu svoju osobnost u svaki odgovor za posao. Primjerice, ako je netko analitičan - onda bi svaki odgovor za posao mogao demonstrirati kako se ta analitičnost vidi kroz vaš život - kako uočavate neke izazove, kako im pristupate i analizirate, kako donosite odluke, što vam je pritom bitno, što za vas znači analitičnost... Možda volite rješavati kompleksne probleme i izazove - ispričajte na koji je to način vaša dominantna strana. Možda volite organizirati sve oko sebe - ispričajte kako se to vidi u vašem životu i kakvo zadovoljstvo osjećate zbog toga. Takav pristup najbolje će demonstrirati vaše vještine, ali to neće biti moguće ako razgovor prepustite "slučaju", bitno je stoga:
  1. Jasno razumjeti koji su zahtjevi na poziciji koju tvrtka zapošljava - to je temelj razumijevanja trebate li se uopće prijaviti i možete li i želite raditi takav posao.
  2. Znati povezati svoja iskustva i znanja s onim zahtjevima koje tvrtka zapošljava kako biste demonstrirali sposobnost obavljanja takvih zadataka.
  3. Za posebno dobar dojam - pripremite primjere i anegdote ("priče") kojima ćete objasniti kako ste nešto naučili, što cijenite kod nadređenog - primjerice na pitanje: "Koje vrline cijenite kod svog managera?" - bolje je odgovoriti primjerom u kojem je manager pokazao određeno ponašanje i vaše razumijevanje te situacije i reakciju i kako ste se osjećali, nego samo nabrojati 3 vrline za koje u tom trenutku smatrate da su prihvatljive kao odgovor.
  4. Pripremite jako dobra pitanja koja će vama olakšati odluku želite li prihvatiti posao (ako budete odabrani) - vaša karijera je u pitanju, vaše vrijeme, trud, energija i potencijal - vrlo loš dojam ostavljaju oni koji jednostavno nemaju pitanja u tom trenutku (iako i to je dimenzija koja ponekad nije bitna ako takav pristup nije bitna vještina na tom poslu).
Biti svoj je puno teže ako ne znate tko ste u profesionalnom smislu i ako ste pod stresom razgovora za posao. Biti najbolja verzija sebe je jako teško i zahtjeva puno truda i rada na sebi, ali se neizmjerno isplati jer je veća vjerojatnost da će dovesti do uspješne karijere i većeg zadovoljstva poslom.
Razgovor za posao je poslovni sastanak na kojem se analizira niz elemenata oko prikladnosti kandidata i njegovih sposobnosti u kontekstu radnog mjesta i zahtjeva tvrtke. Zamislite da na poslovni sastanak s najvećim kupcem kojem treba prezentirati novi portfelj usluga, direktor kaže svom prodavaču: "Samo budi svoj, bit će sve u redu."
 
Četvrtak 11. Srpanj 2019.